الخميس 25 أبريل 2024 مـ 11:41 مـ 16 شوال 1445 هـ
موقع هدف
موقع هدف
موقع هدف
موقع هدف
رئيس مجلس الأمناء مجدي صادقرئيس التحرير محمود معروفأمين الصندوق عادل حسين

ماجد المصري: استفدت من دراستي بالأزهر والفن يصبح حراما في حالة واحدة (فيديو)

ماجد المصري، فيتو
ماجد المصري، فيتو

قال الفنان ماجد المصري:"دراستي في الأزهر فادتني كتير في تركيبة شخصيتي وشكل بيتي وعلاقتي بالدين وعرفت حاجات كتير مكنتش هاعرفها لو دخلت اتجاه تعليمي تاني".

دراسة ماجد المصري في الأزهر

وأضاف خلال لقائه ببرنامج "حبر سري" الذي تقدمه الإعلامية اسما إبراهيم بقناة "القاهرة والناس":"درست في المعهد الديني الأزهري بمدينة طنطا، وحفظت أجزاء من القراآن وأحاديث نبوية وألفية بن مالك وحاجات من التوحيد والفقه، وهذا أفادني في تركيبتي ومعاملاتي وعرفت حاجات كتير عن الدين الإسلامي".

متى يصبح الفن حراما؟

ولفت ماجد المصري:"انا جوايا فن من صغري والخلطة اللى في حياتي غريبة، وأنا درست في الأزهر وشايف ان الفن مش حرام طالما إنه راق وشيك ومحترم ولا يخدش الحياء ولا يوجد به إيحاءات جنسية ويبقى فيه قالب قيمي لأنه بيدخل البيوت".

الفيلم الذي ندم عليه ماجد المصري

وأشار:"أنا زعلت لما عملت انا وهاني رمزي فرقة بنات وبس والبس واحدة ست مع إني كنت قمر وده مكنتش حابه بسبب إني درست في الأزهر، وفي الفيلم ده اتعاكست وأنا في العربية من الراجل بتاع الكاوتش وبطلت اعدي من الشارع ده".

في هذا اللقاء، قال الفنان ماجد المصري:"أرفض دخول بنتي المجال الفني لأن الشغلانة بتاعتنا متعبة فوق ما أي حد يتخيل والزملاء عارفين كده".

 

سب رفض ماجد المصري دخول ابنته عالم الفن

وتابع:"انا مش حابب إن بنتي تدخل التمثيل وبشفق عليها جدا، ماهيتاب وهي عندها سنتين أنا عاملها عملية في القلب وبقول الكلام ده لأول مرة فخايف عليها تتعب ومش عايزها تشقى الشقاء اللى إحنا بنشقاه وأنا لسه عايش ومعيشها كويس وتمام".

 

بكاء ماجد المصري

وأضاف ماجد المصري:"بنتي ماهيتاب بكيت من يوم وأنا بكتب كتابها، البنت حبيبة باباها وبسلمها لراجل مش عارفين المستقبل ما بينهم هيكون عامل إزاي يارب يكون بينهم تفاهم ومودة ورحمة".

ونقدم لكم من خلال موقع (فيتو)، تغطية ورصدًا مستمرًّا على مدار الـ 24 ساعة لـ أسعار الذهب، أسعار اللحوم، أسعار الدولار، أسعار اليورو، أسعار العملات، أخبار الرياضة، أخبار مصر، أخبار الاقتصاد، أخبار المحافظات، أخبار السياسة، ويقوم فريقنا بمتابعة حصرية لجميع الدوريات العالمية مثل الدوري الإنجليزي، الدوري الإيطالي، الدوري المصري، كأس مصر، دوري القسم الثاني، دوري أبطال أوروبا، دوري أبطال أفريقيا، دوري أبطال آسيا، والأحداث الهامة والسياسة الخارجية والداخلية، بالإضافة للنقل الحصري لـ أخبار الفن والعديد من الأنشطة الثقافية والأدبية.